Actie DRUPPEL ... JIJ maakt het verschil.
Elk jaar doe ik vrijwilligerswerk. En nu is dat in het thema van kwetsbare jongeren. Dat hoop ik dit maal te kunnen doen in middelbare scholen. Daar kan ik kwetsbare jongeren bereiken die vanuit hun thuissituatie niet te kans krijgen hierin op deze manier hulp te krijgen. En JIJ helpt hier aan mee, zonder iets te betalen of te doen. En toch ben je héél belangrijk in dit project. Zonder jouw hulp bestaat dit project niet. Hoe dit project werkt, lees je hieronder.
Jonge mensen laten ervaren dat mogelijkheden enkel beperkt worden door gedachten die ooit niet eens van hun waren, is de kracht van een goede leerkracht. Dat maakt een wereld van verschil in het ganse leven van die leerlingen. En dat begint bij geloven in de jongeren. En zo vinden ze het geloof in zichzelf terug dat ze ooit verloren door een ander, omdat ze die ander hun negatieve boodschap geloofde in plaats van zichzelf. Je geeft ze terug wat ooit van hun was, en dat is het mooiste cadeau in het leven... geloven in jezelf en vertrouwen in je mogelijkheden. Geloof jij in jezelf? Nee? Ga na wat je zegt tegen jezelf. Dat kon die vorm krijgen omdat dat ooit gezegd werd tegen jou en jij het voor waar aannam. En jongeren zijn hier heel kwetsbaar in. Dat dragen ze mee de rest van hun leven. Woorden zijn gedachten die creëren de energie van je leven. Gedachten zijn krachten. Ik start de actie druppel. Ik hoop hiermee veel jongeren te kunnen bereiken in het terugvinden van hun ware potentieel, hun authentieke zelf.
'Voor mij mag het leven stoppen.'
Vaak werk ik met mensen die het zo moeilijk hebben dat ze liever niet meer willen leven. Heel erg want het zijn hele fijne, mooie mensen. Deze mensen hebben het geloof in zichzelf verloren en hebben geen vertrouwen in hun eigen mogelijkheden. Ze zijn zich vaak zelfs niet bewust van wat ze allemaal kunnen. Heel vaak lopen ze al heel wat jaren rond met deze negatieve, beperkende, destructieve gedachten over zichzelf. Gedachten die ooit niet bij hun hoorde maar hun toegesproken werden. Zij namen deze dingen aan voor waar en het werd hun waarheid, voor hun DE waarheid.
ik kan niks, ik ben niks waard.
Het is heel fijn om met deze mensen te werken, maar het is niet altijd makkelijk omdat deze negatieve gedachten erg diep ingeslepen zijn in hun zelfbeleving. De teleurstellingen en mislukkingen die het leven met zich mee bracht, hebben deze negatieve gedachten bevestigd en versterkt. 'Zie je wel dat ik dat niet kan.' En jongeren zijn hier erg kwetsbaar is omdat ze nog in een prille leerfase zitten die altijd gepaard gaat met dingen die niet lukken. De mensen die hun opvoeden en begeleiden hebben hierin dus een heel belangrijke verantwoordelijkheid waar ze zich niet altijd voldoende bewust van zijn. Er wordt vaak te weinig beseft en ingezet op dat de jongeren een leer- en groeiproces doorlopen. Soms is de volwassene zich daar wel bewust van, maar communiceert hij dit niet naar de jongere die zich daar niet bewust van is. Je leeft en gaat naar school gaat om iets te leren. Je moet het dus nog niet kunnen! Leren is een groeiproces dat meestal begint met mislukken en stilaan door het oefenen en rijpen succesvol wordt. Vaak is er te weinig aandacht dat de weg er naar toe belangrijk is en bepaalt of we al dan niet aankomen op de bestemming. Als jongeren beseffen dat alles een leerproces is waar mislukken een belangrijk onderdeel van is om op zoek te gaan naar wat dan wel werkt. Ze zich minder voelen falen en vinden de kracht vinden om door te zetten. Motivatie wordt dan intrinsiek want wat ze leren, doen ze voor zichzelf en is zinvol. De boodschap krijgen dat je cijfer toont wat je nodig hebt om de groeiboog sterker en rijker te maken, is erg belangrijk in het behouden van zelfwaarde en zelfliefde. En dat vertrouwen krijgen ze als de leerkracht en de ouder in hun gelooft.
'Hé, kijk... ik kan het wel! Dit had ik nooit gedacht!'
Als ik als begeleider VOLLE VERTROUWEN voel dat alles al in hun zit om beter te worden, voelen ze dat zelf ook. Meestal komt dat vrij snel intrinsiek vertrouwen en dan gebeurt er iets in hun lichaam en hun denken. Er begint iets te stromen. En dan is de groei die op gang komt vaak enorm groot. En dat is dan fantastisch. Vooral als ze beseffen dat ze het helemaal zelf kunnen en doen. Maar onze gedachten die negatief geprogrammeerd zijn, moeten dan overschreven worden. En dat vraagt een goede begeleiding en wat tijd.
De jongeren te laten voelen dat de kracht die de ganse tijd al in hun aanwezig was als een vlam die geen zuurstof kreeg en daarom maar slechts een waakvlam was, is mijn passie en werk. De kracht was er altijd, maar het stroomde niet. De laatste 20 jaar heb ik hiervoor heel wat opleidingen gedaan om mensen te kunnen laten ontdekken en ervaren hoe die waakvlam een mooie vurige vlam, soms zelfs een steekvlam kan worden. Enkele meerjarige kanjers van opleidingen, en ook enkele kleinere die zeker niet minder waardevol zijn hebben dit mogelijk gemaakt. Ook enkele bijzondere mensen, zoals Gabor Maté, heeft daar een belangrijke bijdrage in geleverd door zijn boeken en cursussen. En ook het leven zelf, zelfonderzoek en de zelfstudie is hierin van onschatbare waarde.
'Mijn methode doet deugd én werkt.'
Mijn werk bestaat uit het blenden van deze verschillende opleidingen en ervaringen. Dat creëert een uniek concept dat perfect op maat werkt, en dat vind ik belangrijk want iedereen is anders. Alles wat ik doe voelt fijn, is leuk en doet deugd. Alles wat ik doe werkt, anders deed ik het niet. Maar niet alles past even goed bij iedereen. Vandaar mijn zoektocht naar steeds nieuwe ingangen via opleidingen om éénzelfde doel te bereiken. Hierdoor is er een waaier van mogelijkheden ontstaan waaruit ik kan putten om mijn doel te bereiken. Mijn doel is het laten vinden van innerlijke balans, stromen van energie, je authenticiteit durven en kunnen beleven, loskomen van beperkingen in lichaam en hoofd die je belemmeren om je mooiste leven te leven.
'Jij doet veel en het kost je niks extra.'
Jij doet veel en het kost je niks extra, geen tijd, geen moeite of geld. Hoe makkelijk is het om op deze manier een verschil te maken in een mooie wereld. Het werkt zo...
STAP 1
Jij komt genieten in mijn zaak van iets waar jij deugd aan hebt en betaalt hiervoor de gewone prijs. Je kiest zelf iets uit het ganse aanbod. Je meldt bij reservatie dat het om de actie druppel gaat. Vertel het verder want hoe meer mensen dit komen doen, hoe meer jongeren we kunnen bereiken.
Deze sessie kunnen bij elkaar gespaard worden in de maanden oktober-november-december.
STAP 2
In de maand januari maak ik de inventaris op van de verzamelde beurten. In de school/scholen die in dit project zijn ingestapt, worden de leerlingen in kaart gebracht die hiervoor in aanmerking komen. De leerlingen worden gecontacteerd en geïnformeerd en kunnen kiezen om in te stappen. De begeleidingsmomenten en -manieren worden samen met de leerlingen uitgekozen en ingepland.
STAP 3
Voor elke geboekte sessie door jullie in dit project, krijgt 1 leerling of een klein groepje leerlingen 1 sessie cadeau. Dit kan eutonie zijn, maar ook iets anders. Dus jouw genietmoment garandeert een genietmoment voor 1 of meerdere leerlingen die er nood aan hebben.
Deze sessie worden gegeven in de maanden februari-maart-april.
STAP 4
ik maak hier een reportage van met interviews van de jongeren en/of de begeleiders van de school over hun ervaringen. En zo zien jullie heel concreet welk fantastisch werk wij ... JIJ, de jongeren en ik ... samen doen.
We zijn geen individu, we zijn een samenleving. Voor elk individu dat zich beter voelt, gaat de samenleving er op vooruit. De jeugd van vandaag, zijn de volwassene van morgen. Ze verdienen de kans om hun leven en dat van de wereld, dus ook dat van ons, mooier te maken. Het zijn zij die voor de oudjes, de medemens, de kinderen, de natuur en de wereld zullen zorgen. Er moet echt iets veranderen en dat gebeurt als er meer bewustzijn en minder pijn is. En ik doe het op mijn manier... deze dus. De zee bestaat uit heel veel afzonderlijke druppels. Eén druppel maakt een verschil. Jij maakt het verschil. Help jij een andere druppel mee?